Salamanca stad

27 september 2017 - Malpartida de Plasencia, Spanje

Dinsdag 26 september. We eten snel ons ontbijt en vlug een douche. We hebben ons verslapen, we willen om 9.45 uur met de bus om naar Salamanca te gaan.
Gisteravond hebben we al even gekeken wat ons aantrekkelijk lijkt maar we gaan voor de eerste keer en dan kan niet alles bekeken worden.
We komen aan op de Plaza Major een van de grootste pleinen van Spanje. Het stadhuis is in de 18de eeuw in Barokke stijl gebouwd.
We gaan eerst in de rij staan voor de oudste universiteit van Spanje, gesticht in 1218  een schitterend gebouw, vandaag is de entree gratis en is het heel druk, er gaan 2 bezoekers  uit en 2 bezoekers naar binnen. Dat wordt een paar uur wachten.
We besluiten om eerst de Nueva (nieuwe) en Vieja (oude) kathedralen  te bezoeken. Mooie Gotische Barokke kathedralen, mooi met de steunberen en pinakels aan de buiten en binnenkant. Er zijn verschillende kapelletjes in de nieuwe kathedraal.  Het is goed te zien dat er een Moorse invloed is geweest en dat ze zijn verdreven. Er zijn prachtige fresco's en 2 mooie orgels. De plafondbogen zijn prachtig versierd en via een spiegel kunnen we dat heel goed bekijken. De nieuwe en oude kerk zijn aan elkaar vast gebouwd, de oude gebouwd in het jaar 1102 en de nieuwe in 1509.
We wandelen verder door de stad en zien allerlei traditionele winkels met worst en andere vleeswaren, Salamanca blijkt de stad van veel worst te zijn. We kopen nog een boek met foto's en lopen door het park en over de stadsmuur. Morgen verder, er is veel te zien.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Dick Pruim:
    27 september 2017
    Die kerken zijn prachtig van binnen!
  2. Kleine Deters:
    28 september 2017
    "Er is veel te zien", daarmee eindigt jullie reisbeschrijving van gisteren, Miny en GeertJan.
    Net wat wij al enige tijd dachten. Onbeschrijfelijk en intensief genieten, o.i. haast teveel om te verwerken. Maar jullie geven geen teken van: ppppfffftttt!
    Nog mooie tijd toegewenst. Als je terugkomen is de fam. Van der Zee verhuist naar De Holdert. Hartelijke groet, Hennie en Rieks.