Salamanca en camping Regio in Santa Marta een wijk van Salamanca.

28 september 2017 - Salamanca, Spanje

Woensdag 27 september.
We staan op bij een temperatuur van 9 graden en we doen dan ook de vloerverwarming aan. De nachten zijn hier koud en dagen warm, het loopt op tot 28 graden. We fietsen naar Lidl om water en verse groente te halen, het is ongeveer 6 km en bijna allemaal fietspaden.
We blijven dan in de schaduw, drinken koffie en doen heel rustig aan. Om 15.45 uur stappen we in de bus om weer naar Salamanca te gaan.
We bezoeken met zijn tweeën  Casa Lis een Art Nouveau en Art Deco gebouw waar ook verschillende exposities zijn. Het plafond is rond en helemaal van glas in lood, een prachtige lichtinval. Ook de ramen en nissen zijn van glas in lood en het ziet er allemaal geweldig uit.
We wandelen daarna door een Romeins gebied waar we een crypte aantreffen van waarschijnlijk  een bekend figuur van Spanje. We kunnen niet vinden wie of wat, de Spaanse taal is moeilijk en daardoor de geschiedenis ook slecht te achterhalen.
We ontmoeten Bert en Derkje bij de kerk en besluiten samen een toeristisch ritje te maken met een treintje. Leuk om te doen en even niet lopen is ook fijn. We krijgen een Nederlandse tekst waar we langs komen, dat hebben we nog niet eerder meegemaakt tijdens deze reis.
Daarna naar de olifant op het Plaza Major en daar wachten Daan en Tineke, we gaan op straat eten vandaag, samen met heel veel andere mensen. Dat is heel gewoonten Spanje en Portugal.  Je kunt voor 20.00 uur geen eten bestellen. We eten lekker, Geert Jan en ik natuurlijk een visschotel. Daarna nog even wandelen en de verlichte kathedralen en andere gebouwen bekijken.

Dan in de bus, we zijn om 23.00 uur op de camping. Weer een dag vol interessante, gezellige , mooie dingen. We gaan dan ook voldaan naar bed en slapen heerlijk.

Donderdag 28 september.
We staan laat op, we nemen een rustdag, we tanken nog even. Derkje en ik hebben op ons genomen om voor € 12.50 streekproducten te kopen voor de coördinator en kassier. We vinden leuke producten. Natuurlijk wijn, worst, olijven etc. Het wordt een mooi pakket. Dan nog even een klein wasje, het is zo warm dat het binnen een paar uur droog is. Geert Jan gaat met de coördinator  Maarten en de kassier Daan de camping betalen. Wij zijn de laatsten in het alfabet dus ook de laatsten die nog geld hebben van de club. Wij zijn; zo als ze het noemen, gelddragers. Dat is uit het veiligheid oogpunt. Als de kassier alle geld zou hebben en beroofd zou worden is alles weg. Het is nu verdeeld over 4 gelddragers en de kassier.
Daarna een reisbespreking, de luifel oprollen en de stoelen in de bak onder het bed en we zijn klaar voor de reis van morgen. De route in de GPS zetten, we gaan 243 km rijden naar Burgos, wat op papier ook een mooie stad lijkt.
Jullie lezen wel weer van ons, tenminste als de Wifi net zo goed is als hier.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Dick Pruim:
    29 september 2017
    Prachtig dat glas in lood!
  2. G.Oosting:
    Mooie gebouwen.
    En een super mooie omgeving.
    Geniet ervan.
  3. Bertha Jochum:
    29 september 2017
    Veel plezier en geniet van de verdere reis