De reis van Galende naar Porto in Portugal.

1 september 2017 - Vila Chã, Portugal

Vrijdag 1 september rijden we richting PORTO, de stad van de Port en natuurlijk in Portugal, samen met Mariet en Andries.
Ze hebben een grote camper en verblijven het grootste gedeelte van het jaar in Spanje. Wat ook heel fijn is dat ze vloeiend Spaans spreken.
Voor ons  blijkt dat bijzonder aangenaam.

We rijden Portugal binnen en registreren ons bij de de Tolpoort. Ons kenteken wordt gefotografeerd en we betalen met de creditcard. Vol goede moed en na een leuke koffiepauze gaan we verder. Het is wisselend bergachtig en heuvelachtig en warm, maar met een lekkere temperatuur in de auto met behulp van de airco, is het goed vol te houden

Het is een mooie rit. MAAR O WEE!!!!!!!!
De  display in onze pas gekochte Volvo, geeft aan,  "u hebt te weinig koelvloeistof", bijvullen dus!
Na 3 km weer bijvullen, het blijft een probleem, steeds bijvullend rijden we naar een parkeerplaats. Geert Jan wordt hier niet vrolijk van en we hebben het zelfs over inruilen voor een Mitsubishi Outlander, het merk wat wij ingeruild hebben.

De ANWB wordt om 12, 15 uur (Portugese tijd) gebeld. Binnen 2 uur komt er hulp zeggen ze. We hebben geluk wat de tijd betreft, er is hier geen zomertijd dus hebben we een extra uur. Het is immers vrijdag, we moeten voor sluitingstijd in een garage zijn.
Na 2 uur weer bellen, nog 20 minuten. Weer bellen na een uur, nog 20 minuten. We hebben inmiddels geleerd dat 20 minuten een uur is in Portugal. Uiteindelijk wordt om 16.15 uur de  auto op een autoambulance gereden en de caravan aan de trekhaak en met flinke vaart rijden we over de Portugese snelweg.

We zijn om 16.40 uur in een Volvo garage in Guimarais, 60 km voor Porto. De auto wordt afgeladen en op de brug gezet.
Het is even spannend! Gaan ze aan de slag voor 17.30 uur.
Er wordt even gekeken, de monteur spreekt gelukkig goed Engels, haalt wat materiaal van de auto maar het probleem  is nog niet te zien.
U kunt gaan en maandag gaan we verder kijken.

De ANWB belt regelmatig met ons om de stand van zaken  te blijven volgen.
Echt geweldig.
De caravan staat aan de kant van de weg bij de Volvo-garage, op het industrie terrein.
We mogen iemand inschakelen om de caravan naar de camping in Vila Cha bij Porto te brengen. U kunt € 75 per dag aan vervoer besteden meneer Waarsing.
De ANWB, wil ook wel een sleepdienst inzetten maar het tempo van de Portugezen in ogenschouw nemend, besluiten we om Leo, die heeft aangeboden ons te halen, in te schakelen.
Geert Jan zet de caravan  zo neer dat we in de schaduw kunnen zitten en we klappen de stoeltjes uit eten een broodje en wachten!!!!

Leo komt met Ad een ander SKC lid aanrijden. We koppelen aan en rijden naar de camping, waar we zien dat  we een goed plekje  hebben met zicht op zee.
Marijke komt met koffie en Gré  brengt  een pannetje champignon soep. Zij wil ons daar mee een beetje troosten, zegt ze.  Andries en Mariet die pas verder zijn gereden nadat wij in de autoambulance zitten. Wat een geweldige mensen.
Dan nog alle mensen die belangstelling tonen en meeleven.
Lang leve de SKC.

Dan Pfff installeren en slapen.

De volgende dag bespreken we het aanbevolen visrestaurant en bieden de helpers een etentje aan. Een genoeglijke avond en blije gezichten zowel van ons als van de tafelgenoten.
Gelukkig is het probleem aan de Volvo niet zo groot, er blijkt een aansluiting van de koelvloeistofslang kapot te zijn. Na veel gedoe en telefoontjes van de receptioniste van de camping in Vila Cha, die via haar vriend de garage bereikt, (ze nemen geen telefoon aan met buitenlandse nummers, niet van de ANWB en niet van ons, omdat het druk is,) kunnen we woensdag om 8.30 uur de auto weer halen.
We moeten niet zeuren, want ze hebben ons al voorrang gegeven.

Zo eindigt de story van een kapotte Volvo en komen we aan op de camping in de buurt van Coimbra.

1. Dick Pruim:
    11 september 2017
    Hier wordt je niet blij van en wat een bosrijke omgeving daar op die parkeerplaats! :)