Lissabon

13 september 2017 - Lissabon, Portugal

Dinsdag en woensdag 12 en  13 september namen  we de trein naar Lissabon, Lisboa voor de Portugezen. De route gaat  langs Estoril en vele andere plaatsjes langs de kust.

We gaan met een taxi  naar  het station in Cascais en op Cas de Sodre in Lissabon stappen we uit en gaan de stad in.
Gelijk maar flink klimmen bezoeken de kerk  Sao Roque, dan gaan we door  tot Miradouro de Sao Pedro de Alcantara.
De stad ligt op heuvels en dat is goed te merken.  Op het hoogste punt zien we de stad aan onze voeten liggen, we drinken een kopje koffie.
Dan met het beroemde  treintje langs het scheve spoorlijntje, die ons brengt naar het Praca do's Restauradores met daarop een obelisk als teken van de bevrijding van het Spaanse juk.
We wandelen daar het info kantoor binnen en kopen een kaart voor de blauwe route die ons een globale indruk geeft van de stad.
Veel  moderne gebouwen in een gedeelte van Lissabon, even denken we dat we de verkeerde route hebben genomen.
Maar dan komen we in de wijk Belém een gebied die stamt uit een maritieme glorietijd, het ligt aan de Taag, met al zijn tuinen , kloosters, musea en paleizen.
Het eerste wat opvalt is De 25 april brug over de Taag.
Deze 2 km. lange stalen  brug is geïnspireerd op de Golden Gate Bridge van San Francisco. De brug had eerst de naam van de dictator Salazar. Door een ongelukkige val van zijn stoel kon de man niet meer regeren en is zijn regering afgezet en was het dictatoriale periode voorbij en kreeg de brug de naam 25 april in 1968.
Naast de brug aan de andere kant van de Taag een groot Christus beeld van 28 meter op een voetstuk van 82 meter , als voorbeeld heeft het beeld in Rio de Janeiro gestaan.
In het Paleis van Belém zetelt de President van Portugal. Nationaal Paleis, groot klooster van Jeronimus  ,teveel om allemaal te bezichtigen.
Het monument van Ontdekkingen 52 meter hoog, herinnert aan de zeelieden en ontdekkers en alle anderen die bijdroegen aan de snelle ontwikkeling van Portugal
Torre de Belém, gebouwd tussen 1515 en 1521, het beginpunt van de zeehelden die de handelsroute verkenden.
We zoeken een Portugees restaurantje, ergens achteraf, wat leuker is dan de aan de toeristische route liggende cafés en restaurants.
We wandelen door het gebied en zien een konvooi van dure auto's, de straten zijn afgezet en het blijkt dat de president v/e Afrikaanse republiek op bezoek is.

Woensdag lopen wij weer langs de Taag en zien een prachtige Triomfboog, de mooiste toegang van Lissabon, omringd met gebouwen, met galerijen de Praca  do Comercio, dit was eerst het koninklijk paleis, nu zijn er regeringskantoren in gevestigd en aan de Taag kant 2 vierkante torens die uitkijken over de Taag. Op het plein voor de gebouwen een ruiterstandbeeld van koning Jose 1.

Elevator de Santa Justa, een lift gebouwd in 1901, hij verbindt de beneden stad met de boven stad,  waarin je omhoog en na flinke trappen de stad over kunt kijken.
Het drukste gedeelte van de stad  is het Rossio een aantrekkelijk geplaveid plein met veel terrassen, een fraai treinstation wat ontworpen is door José Luis Monteiro, de buitenkant is schitterend gemaakt met twee  Moorse hoefijzervormige bogen  in Manuel stijl. We gaan het station binnen die een supermodern beeld toont met veel glas en staal.
We nemen de roltrappen en komen op een terras waar we over de stad kijken kunnen en zien dat de stad op heuvels is gebouwd.
Ook op het plein Rossio het Nationaal Theatre Dona Maria.
We hebben lang niet alles gezien maar om 14.00 uur is het mooi geweest, we gaan naar het station en laten  ons vermoeid maar voldaan naar de caravan rijden door de trein en een taxi.