Van Lissabon naar Evaramonte.

19 september 2017 - Évoramonte, Portugal

Zaterdag 16 september

We krijgen met veel  gemanoeuvreer  de caravan tussen de bomen vandaan.            Via Cascais en Lissabon over de 25 Aprilbrug rijden we 180 km met Gerrie en Gerard naar Evoramonte,                                                                                                    Onder Lissabon door waar het landschap heel plat is en heel dor en droog vanwege de hitte.

Zondag 17 september.
We beginnen met ons bed te verschonen. Dan weer verder met het soppen.
Na de middag besluiten we naar Estremoz te gaan samen met Bert en Dirkje uit Delfzijl.
Estremoz ligt op heuvels, gemiddeld van kurkeiken en olijfbomen.
Vanwege de vele marmergroeven in de omgeving zijn veel gebouwen, huizen, straten en stoepen van marmer gemaakt. Hierdoor is er een  Moorse sfeer.
We rijden zover mogelijk omhoog, we weten al dat elke stad of dorp grote hoogte verschillen hebben en we vinden het wel fijn het kasteel zo hoog mogelijk te benaderen.
De stad is schitterend mooi. Het bestaat uit 2 gedeeltes het oude bovenstad en de jongere benedenstad.
We kijken bij het kasteel over de stad en het ligt schitterend  in de zon. We lopen door en langs de gebouwen en rijden dan naar beneden het centrum in. Parkeren bij het marktplein en eerst quattro Americano, dat is een grote kop koffie zonder melk het smaakt goed. Obrigada zeggen de vrouwen en obligado, uitspreken als obrigadoe zeggen de mannen. Een mooi woord voor dankjewel.
Ook deze stad is weer met vele witte gebouwen.
We zien een kazerne en die ziet er zeer open uit. Wij kunnen het niet laten en lopen voorbij de wachthokjes en ontmoeten de sergeant van de wacht. Hij vraagt in gebrekkig Engels of we een rondleiding willen hebben. We mogen niet alles zien, maar de stallen en de monumenten worden aan ons getoond. Er staan oude voertuigen en in een zaaltje veel wapens uit het verleden. Interessant vinden wij, een cadeautje voor de nieuwsgierigheid.

Maandag 18 september rijden we naar Evoramonte een interessant klein dorp. Het wordt omsloten met vestingmuren en een burcht uit 1300 is indrukwekkend met zijn vierkante torens. Geert Jan en Derkje klimmen naar boven en bekijken het uitzicht. Omdat het echt heel koud is rijden we snel het dorpje in waar we in de zon een lekker stuk Portugees gebak nemen en een Americano.

Dinsdag 19 september rijden we naar Evora. De stad staat op de werelderfgoed lijst en dat betekent dat er veel moois is te vinden uit het Romeinse tijdperk en daarna verder als een Moorse stad in de periode van 715 en 1165. We parkeren onder de bogen van de 16de eeuwse aquaduct van Evora.

Evora herbergt meer dan 20 kerken maar wij bezoeken de 2 die we interessant vinden.
We zien bochtige straten met veel witte huizen en rode daken. Na de aftocht van de Moren woonden er koningen en later veel kunstenaars en geleerden.
De stad laat zien dat er veel kurk, wol, meubels en huiden industrie is aan de vele winkeltjes met kurk, etc. souvenirs.
We bezoeken de Romaans Gotische kathedraal de Sé, met prachtige torens en een mooi dakterras waar de stad aan onze voeten licht. In de kerk prachtig gebeeldhouwde 14de eeuwse apostelen.
We zien in het gemeentehuis restanten van een Romeins-badhuis.

Het Praca de Giraldo een kerk in de steigers waar een mis gehouden wordt, we  respecteren dit en gaan naar buiten waar een fontein uit 1571 onze aandacht trekt.
We snuffelen nog even in wat winkeltjes en vinden een leuke kleine bakkerij waar we een bijzonder broodje eten, waarop patatas geserveerd worden. Zo bijzonder, op elk broodje of het nu met worst of iets anders is  wordt patat op gedaan.
Een mooie stad hebben we gezien, om nog eens terug te gaan voor meer.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. G.Oosting:
    21 september 2017
    Zo te lezen hebben jullie een prachtige reis gehad.
    Goede terugreis.
    🙋