Burgos

30 september 2017 - Burgos, Spanje

Vrijdag 29 september.

We verplaatsen ons vandaag naar een camping in Burgos, er zijn veel Campers dat is misschien  omdat er een goede busverbinding met de stad is.
Wij installeren ons en springen gelijk op de fiets om een eerste indruk te krijgen van de stad.  Burgos is een klein stadje, we ontdekken dat Alfa hier geboren is. Ook zien we een beeld van El SID een beroemde Spaanse ridder. We vragen aan de receptie hoe we het beste kunnen fietsen, "alsmaar langs de rivier fietsen, dan kom je bij het oude centrum uit".
We zien prachtige bruggen met veel beelden aan weerszijden.
Ook hier weer een grote kathedraal, een Unesco kathedraal. Het schijnt de mooiste van Spanje te zijn. We gaan er nog niet in, we willen eerst even een algemene indruk krijgen. We wandelen naar het Plaza Major, klein, maar een mooi gemeentehuis.
Ook hier zijn de straatjes smal en speelt het leven zich op straat af, dus veel terrasjes.
We stappen een studentencafé binnen en bestellen een salade met tapas en een broodje.
Dit terrasleven zullen we best een beetje gaan missen.
We rijden tegen 18.00 uur weer naar de camping, wel even zoeken naar het goede fietspad, het lijkt erg op elkaar, maar ik had op een afslag mijn naam in het zand geschreven en dat was heel verstandig.

Na het eten, rond 20.00 uur gaan we weer op de fiets richting stad, (bij de afslag hangen we een rood/wit lint, er zijn wat mensen behoorlijk uit de richting gegaan) zien dat er een mooie fontein aanstaat, met mooie kleuren verlicht.
We gaan weer een brug verder en zien dat er een grote markt is, veel kramen, met in klederdracht gestoken verkopers.
We wandelen langs verschillende straatjes en de sfeer is feestelijk. De poort en de bollen langs de rivier zijn prachtig verlicht.
In het donker naar de camping, er is een laan met fietspad ernaast die ons aan het Prater doet denken.
De camping ligt aan een meertje waar nog veel wandelaars lopen.
We hebben weer genoten.

Zaterdag 30 september.
Wat relaxt gewoon op de fiets tegen 11.00 uur naar de stad, niet rennen voor de bus, die maar 3 keer gaat en de eerste al om 9.45 uur.
We zetten onze fiets op de markt neer en we besluiten de stad eerst in te lopen en daarna de kerk te bezoeken.
We ontmoeten Derkje, Bert, Daan en Tineke en vragen ze om een taartje met ons mee te eten, om onze 51ste trouwdag met ons te vieren. Natuurlijk willen ze dat. Daarna gaan wij weer onze eigen gang. Het is heel druk in de stad er is een volksfeest, het schijnt dat er gevierd wordt dat de christenen de moren hebben verdreven.
Wat een verklede mensen, allemaal in middeleeuwse kleding. Begeleid door muziek. We gaan even op een terras zitten en kijken naar de drukte.
Dan besluiten we een achterafstraatje in te lopen, even wat drinken en eten. We vinden een heel klein restaurantje en nemen een tapas.
Dan gaan we de Gotische kathedraal binnen, de laatste voorlopig. Aan de buitenkant is hij schitterend met ornamenten versierd. Ook van binnen  is veel gedaan om ons alles te laten zien en horen, zelfs een walkman met in het Nederlands uitleg.
Het is een mooie kerk, inmiddels hebben we er veel gezien. De kerk in Salamanca spreekt ons net iets meer aan. In Burgos is veel meer bladgoud en voorstellingen, maar Salamanca zijn de steunberen en plafonds net iets mooier.
Daarna nemen we onze fietsen en gaan de drukte uit naar de camping, Ria en Leo zijn ook terug en ze drinken even een borrel bij ons.

Het weer wordt kouder, we kunnen voelen dat we dichter bij de bergen komen. In de zo'n is het warm maar in de schaduw is het 18 graden en we zijn erg verwend met heel warm weer. De truien komen voor het eerst tevoorschijn.

Geert Jan zet de fietsen op de caravan en we gaan naar de reisbespreking. Er zijn 2 routes één over een N weg, waar wat stijgingen inzitten of over een A weg en een stuk AP, dat is een tolweg.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Verstuurd vanaf mijn iPad